اشكال و جواب در معناي كلمه ی مولي

عید ولایت بر همگان مبارک

 

به ده دليل كلمة مولي فقط به معناي ولايت و رهبري است و نمي شود به معناي دوست باشد:

1-    خود پيامبر(ص) قبل از معرفي فرمود: من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم و سپس جمله من كنت مولاه فعلي مولاه را فرمود: پس همانطور كه جملة قبل در ولايت است ،جمله بعد هم بايد چنين باشد تا ارتباط دو جمله محفوظ باشد.

2-    آيه تبليغ كه قبل از معرفي علي (ع) نازل شد خطاب به پيغمبر مي فرمايد: اگر وظيفه ات را انجام ندهي رسالت ناقص است ،آيا اگر پيغمبر(ص) اعلام دوستي نمي كرد رسالت ناقص بود ، بعلاوه پيامبر(ص) بارها محبت و دوستي شديدش را نسبت به علي (ع) بيان فرموده و اين مطلب ناگفته و جديد نبود.

3-    آيا معقول است پيامبري كه: ماينطق عن الهوي در آن بيابان سوزان و گرماي شديد هزاران نفر را معطل كرده و بگويد : مردم هركس من دوست او هستم علي هم دوست اوست؟!

4-    آيه اي كه بعد از معرفي نازل شد :اليوم... امروز دينتان كامل شد نعمتها را بر شما تمام كردم،اسلام را بر شما پذيرفتم. و آية ديگر: اليوم يئس ... امروز كفار را از شما مأيوس شدند           (مائده آيه 3) آيا همة اينها به خاطر اين بود كه پيغمبر علي را به دوستي خود معرفي كرده است؟!

5-    آن همه شادباش و تبريك (حتي از عمر)آيا براي دوستي پيامبر(ص)و علي(ع) بوده ،آيا اين مطلب تازه اي بود؟!

6-    پيامبر گرامي اسلام و امامان معصوم روز غدير را بزرگترين عيد رسمي مسلمانان اعلام كردند تا هر سال اين خاطره تجديد شود،آيا اعلام دوستي باعث شد اين روز بزرگترين اعياد اسلامي شود؟!

7-    در آية قبل از معرفي آمده «والله يعصمك من الناس» آيا پيامبر اكرم(ص) از اعلام دوستي نسبت به علي (ع) دلهره داشت كه خداوند فرمود :«خدا تو را از دشمنان حفظ مي كند» يا مسأله مهم امامت و جانشيني او بوده است؟!

8-    اشعاري كه شاعران و اديبان از آن زمان تا الان دربارة غدير سروده اند همة آنها خطبة غدير را مربوط به ولايت و امامت دانسته اند و جانشيني حضرت علي (ع) را بيان كرده اند.

9-    اميرالمؤمنين وامامان (ع)در موارد متعددي به حديث غدير براي امامت خود احتجاج مي كردند و همه از كلام آنها ولايت و رهبري فهميده و مجاب مي شدند.

10-                        مرحوم علامه اميني(ره) در جلد اول الغدير صفحة 214  از مفسر و مورخ اهل سنت (محمد بن جرير طبري ) نقل مي كند كه پيامبر اكرم(ص) بعد از نزول آيه تبليغ فرمود: جبرئيل از طرف خدا دستور آورد كه در اين جايگاه باشيم و به هر سياه و سفيد اعلام مي كنم كه: علي فرزند ابي طالب برادر من ، وصي من ، جانشين و امام پس از من است.

 

منبع: كتاب اصول عقايد آقاي علي اصغر قائمي

حديث شريف غدير و امامت علي (عليه السلام)

پيامبر گرامي اسلام در سال دهم هجرت به مكه عزيمت نموده تا فريضة حج بگذارند. اين آخرين حج حضرت بود لذا در تاريخ به آن حجه الوداع مي گويند. همراهان پيغمبر اكرم را در اين سفر تا صدوبيست هزار نفر نقل كرده اند،هنگام بازگشت به مدينه روز هجدهم ذلحجه در «غدير خم» (محلي بين مكه و مدينه) جبرئيل نازل شد و اين آيه را آورد. (يا ايها الرسول بلّغ ... سوره مائده آيه 67)

 

پيش از ان كه مسلمانان متفرق شوند پيامبر اكرم(ص) دستور توقف دادند آنها كه گذشته بودند ، به بازگشت دعوت شدند و آنها كه عقب بودند رسيدند ،هوا بسيار داغ و سوزان بود مسلمانان نماز ظهر را با پيامبر(ص) ادا كردند. بعد از نماز حضرت خطبه اي خواندند و در ضمن آن فرمودند: من به زودي دعوت خدا را اجابت كرده و از ميان شما مي روم. سپس فرمود اي مردم ،آيا صداي مرا مي شنويد؟ گفتند: آري .پيامبر فرمود: «يا ايها الناس من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم» « اي مردم چه كسي به مؤمنين از خودشان سزاوارتر است»

گفتند خدا و پيامبر داناترند. حضرت فرمودند: خدا ولي و رهبر من است و من مولي و رهبر مؤمنانم و نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارترم. پس دست علي را بلند كرد و افزود: من كنت مولاه فعلي مولاه «هركس من مولا و رهبر او هستم علي مولا و رهبر اوست».

اين سخن را سه بار تكرار كرد سپس سر به جانب آسمان بلند كرد و فرمود: ( اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله )

فرمود،همه حاضران اين خبر را به غائبان برسانند،هنوز صفوف جمعيت از هم متفرق نشده بودند كه جبرئيل نازل شد و اين آيه را بر پيامبر آورد:

«اليوم اكملت لكم دينكم و اتمت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام دينا»مائده،آيه 3

امروز دينتان را كامل كردم و نعمتم را بر شما تمام كردم و راضي شدم كه اسلام دين شما باشد

مرحوم بحراني در كتاب «غاية المرام» اين حديث را با 89 سند از اهل سنت و 43 سند از شيعه نقل كرده است و بهترين كتابي كه در اين مورد نوشته شده است كتاب شريف «الغدير» تأليف علامه اميني(ره) است.