اشكال و جواب در معناي كلمه ی مولي
عید ولایت بر همگان مبارک
به ده دليل كلمة مولي فقط به معناي ولايت و رهبري است و نمي شود به معناي دوست باشد:
1- خود پيامبر(ص) قبل از معرفي فرمود: من اولي الناس بالمؤمنين من انفسهم و سپس جمله من كنت مولاه فعلي مولاه را فرمود: پس همانطور كه جملة قبل در ولايت است ،جمله بعد هم بايد چنين باشد تا ارتباط دو جمله محفوظ باشد.
2- آيه تبليغ كه قبل از معرفي علي (ع) نازل شد خطاب به پيغمبر مي فرمايد: اگر وظيفه ات را انجام ندهي رسالت ناقص است ،آيا اگر پيغمبر(ص) اعلام دوستي نمي كرد رسالت ناقص بود ، بعلاوه پيامبر(ص) بارها محبت و دوستي شديدش را نسبت به علي (ع) بيان فرموده و اين مطلب ناگفته و جديد نبود.
3- آيا معقول است پيامبري كه: ماينطق عن الهوي در آن بيابان سوزان و گرماي شديد هزاران نفر را معطل كرده و بگويد : مردم هركس من دوست او هستم علي هم دوست اوست؟!
4-
5- آن همه شادباش و تبريك (حتي از عمر)آيا براي دوستي پيامبر(ص)و علي(ع) بوده ،آيا اين مطلب تازه اي بود؟!
6- پيامبر گرامي اسلام و امامان معصوم روز غدير را بزرگترين عيد رسمي مسلمانان اعلام كردند تا هر سال اين خاطره تجديد شود،آيا اعلام دوستي باعث شد اين روز بزرگترين اعياد اسلامي شود؟!
7- در آية قبل از معرفي آمده «والله يعصمك من الناس» آيا پيامبر اكرم(ص) از اعلام دوستي نسبت به علي (ع) دلهره داشت كه خداوند فرمود :«خدا تو را از دشمنان حفظ مي كند» يا مسأله مهم امامت و جانشيني او بوده است؟!
8- اشعاري كه شاعران و اديبان از آن زمان تا الان دربارة غدير سروده اند همة آنها خطبة غدير را مربوط به ولايت و امامت دانسته اند و جانشيني حضرت علي (ع) را بيان كرده اند.
9- اميرالمؤمنين وامامان (ع)در موارد متعددي به حديث غدير براي امامت خود احتجاج مي كردند و همه از كلام آنها ولايت و رهبري فهميده و مجاب مي شدند.
10- مرحوم علامه اميني(ره) در جلد اول الغدير صفحة 214 از مفسر و مورخ اهل سنت (محمد بن جرير طبري ) نقل مي كند كه پيامبر اكرم(ص) بعد از نزول آيه تبليغ فرمود: جبرئيل از طرف خدا دستور آورد كه در اين جايگاه باشيم و به هر سياه و سفيد اعلام مي كنم كه: علي فرزند ابي طالب برادر من ، وصي من ، جانشين و امام پس از من است.
منبع: كتاب اصول عقايد آقاي علي اصغر قائمي